fredag den 15. november 2013

Norske klejner

Det er bare en ting der hører sig til her i slutningen af November/starten af december, så det vil jeg nyde og dele med jer.
Jeg er ikke selv den stor kagespiser, men en norsk klejne med floursukker eller citronglasur det kan jeg godt lige nyde en enkel eller 2 af....:-) og mine drenge og familen elsker dem...:-)



40 små norske gærklejner (sådan cirka)

1000 g. hvedemel
2 tsk. friskpresset citronsaft
100 g. frisk gær
15 g. groft salt
80 g. sukker
2 æg
1 dl. koldpresset rapsolie (eller anden neutral olie)
2 1/4-2½ dl.koldt  vand.



 
 
 
 

opløs gæren i det meste af vandet, tilsæt resten af ingredienserne på nær resten af vandet, hvis dejen bliver for tør tilsæt mere vand, ælt til dejen er klat og lind, det er en rimelig blød dej.
Lig dejen til hævning i 20 min. rul dejen ud i en bageplades størrelse ca 2-3 mm. tyk.

skæres ud i rudeform ca. 5X6 cm. ligges på et oliepenslet stykke bagepapir, og lad dem hæve et lunt sted til de er dobbelt så tykke. koges lysebrune i varmt olie, og vendes med 2 gafler, ligges til afdryppning på et stykke køkkenrulle. serveres smålune med floursukker, eller en hjemmelavet citronglasur (en hvid glasur der er tilsat citronsaft til den er godt sur/sød) Smager bedst på dagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar