mandag den 11. november 2013

Pølsebrød rigtige og lidt kompakte

 
 
 


Jeg har det meget svært med de pølsebrød der købes, de er fyldt med alt muligt skidt, som slet ikke hører hjemme i brød, så jeg bager tit og ofte mine egne, her med frø og durummel.
Pølsebrødene kan også formes og hæves, og stilles på køl til dagen efter, det er bare vigtigt at de får lov til og hæve til min. dobbelt størrelse. De kan også efterfølgende fryses og ristes efterhånden, så man kan sagtens lave en stor portion.


De er mere kompakte og meget mere mættende end de elendige købebrød.




15 stk.


Du skal bruge:

50 g. frisk gær (gerne økologisk)
20 g. mørk sirup
10 g. salt
1 æg
25 g. koldpresset rapsolie (anden olie kan også bruges)
100 g. durummel
400 g. hvedemel
25 g. solsikkekerner
25 g. hørfrø
ca. 2½ dl. fingervarmt vand.




Fremgangsmåde:

opløs gæren i det meste af vandet, tilsæt resten af ingredienserne og ælt dejen til den er lind og glat, tilsæt mere vand hvis den er for tør, dejen skal være rimelig blød, så den lige slipper fingerne.




Dejen stilles til hævning et lunt sted i 15 min. Luften æltes ud af dejen og stilles til hævning endnu 10 min. dejen vejes af på 60 g. og formes til aflange pølse på ca. 10 cm. ligges tæt på en bageplade med bagepapir og hæver til dobbelt størrelse. bages i en forvarmet ovn (varmluft) i 7-10 min. så de er lysebrune.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar