lørdag den 5. oktober 2013

Grove boller al'a genbrug


I vores dejlige lille land Danmark er der for tiden meget fokus på genbrug/spildmad, så jeg vil dele denne opskrift med jer, genbrug jeres rest af tørt grovbrød eller rugbrød på denne måde, det smager dejligt. Med en frisk smag af malt og kerner der stadig er bløde og saftige.

Vores lille land er jo til tider selv om vi ikke vil indrømme det fyldt med en overflod af mad, vi er jo en landbrugsland. Kommende generationer skal også leve her.
Vi smider alt alt for meget mad ud.
Denne opskrift kan måske hjælpe en smule på vores samvittghed...:-)



Grove boller a'la genbrug
ca. 22 stk.

 

6 skiver (200 g). groft tørt rugbrød gerne solsikkerugbrød
50 g. mørk sirup
2 æg
15 g. havsalt
50 g. græskarkerner
25 g. koldpresset rapsolie
1 pilsner (33 cl)
800 g. godt hvedmel
50 g. frisk gær


Fremgangsmåde:

smuldre rugbrødet og gær, opblød det i øllet, lad det stå 15 min. tilsæt resten af ingredienserne og ælt dejen i 10 min. i hånen eller maskinen til dejen er godt glat.

lig dejen til hævning et lunt sted i 15 min.




vej bollerne af på 75 g. pr. stk, tril dem runde og derefter en smule aflange. lig bollerne til hævning på en bageplade med bagepapir et lunt sted indtil bollerne er hævet til dobbelt størrelse.
bages i en forvarmet ovn 200 grader (varmluft) i ca. 10.12 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar