onsdag den 18. september 2013

Tomatsuppe uden så mange dikkedarer




 
                                    
 
Der er mange måder og lave tomatsuppe på, og her er mit bud på en rigtig god suppe, som jeg gerne vil have den. Den er lavet ud fra hvad jeg pt. har i min have, med tomater, æble, hvidløg, gulerødder og parika som er helt friskplukket/nyopgravet, så kan det ikke være mere friskt og glæder mig til og slupre højlydt.
Jeg valge og tilsætte lidt af min hjemmelavet tomatketcup som et ekstra krydderi og det har jeg ihvertfald ikke fortrudt, det har gjort den lidt spicy syntes jeg....mums siger jeg bare.
Server dette dejlige måltid med en smule kogt pasta puttet direkte i suppen når den er kogt, og ikke og forglemme med en god sprødstegt bacon drysset over og med et par kæmpestore klatter iskold cremefraice, samt hjemmelavet store grove brødcroutoner....... velbekomme.......:-)
 
 

1 kg. modne tomater
1 rødt æble i små tern
2 løg i tern
5 fed hvidløg i skiver
2 spsk. koldpresset rapsolie
2 gulerødder i skiver
2 friske paprikafrugter i strimler
3 spsk. Tomatketcup med spræl i eller koncentreret tomatpure
3 tsk. koncentreret tomatpure
2-3 tsk. rørsukker
1 tsk. mørk sirup
5-6 dl grøntsagsfond alt efter hvad konsistens man ønsker.
2 spsk. cremefraice 9 %
 2 tsk. Mild paprika
 ½ tsk. peber
1/4 tsk. salt
 4 spsk. frisk oregano
 salt og peber
 4 spsk. frisk basilikum

Fremgangsmåde:


lav et kryds med en skarp kniv i tomattoppen, Skold tomaterne  ved og overhælde dem med kogende vand, lad dem stå 1 min.'s tid og fjern skindet.
Finthakket løg og hvidløg svitses i olien.
Gulerod, æble og peberfrugt tilsættes og svitses med, sammen med paprika, peber og oregano .
Tomater, tomatkoncentrat, sukker, sirup, vand, cremefraice og grøntsagsfond tilsættes og suppen koges op .
Lig låg på suppen og lad den simre i ca. 1/2 time .. Rør engang imellem .  
Giv suppen en tur med en stavblender.
Suppen smages til med evt mere sukker, salt og peber og er klar til at blive spist .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar