søndag den 8. september 2013

æblesnegle med hvid chokolade

 
Er for øjeblikket i bage-mode og min have bugner af frugt, så lysten til og bruge de lækre æbler er endnu større, og æble i bløde lækre snegle med marcipan og brun farin, det ligge i god jord her i huset, så om lidt bliver mine drenge vækket til lune duftende snegle....:-)
Det tror jeg ikke jeg får klager over.
lækre en søndag morgen....:-)

Bløde lækre æblesnegle

350 g. hvedemel
50 g. rugmel
25 g. sirup
10 g. groft salt
50 g. gær
½ æg
½ dl. Koldpresset rapsolie.
1½ dl. Koldt vand
Fyld:

2 æbler (kommer an på størrelsen)
100 g. grovhakket god hvid chokolade

Remonce:

100 g. brun farin
100 g. blødt smør
25 g. reven marcipan
Evt. lidt kanel.

Fremgangsmåde:

Lav gærdejen som man plejer, opløs gæren i vandet, tilsæt resten af ingredienserne, ælt godt på maskine i 8 min. (ikke for hurtigt) form dejen til et brød.

Dejen ligges til hævning et lunt sted i 20 min. med et viskestykke over, gå i gang med fyldet imens.
Fyldet: orden æbler og skær den i små tern.
Rør smør, marcipan og farin god sammen.
 
Rul dejen ud på et melet bord,  i en bageplades længde, og ¾ del’s  Bagepladebredde, Smør et pænt lag remonce på men lad et par cm. Være uden remonce, fordel æbler og hvid chokolade og drys evt. lidt kanel ud over.

 
Rul dejen sammen til en pølse og del dejen i 12 lige store snegle.
                                                       husk snippen og den skal vendes om....:-)

Lig den u-smørte snip ind under sneglen, og lig dem på bagpapir, tryk sneglene godt, og stil dem til hævning et lunt sted, indtil de er hævet til dobbelt størrelse.
 
 

Bag sneglene på 200 grader varmluft i ca. 10 min. til de er dejlige lysebrune.

Lad dem køle af og smør en god hvis glasur på sneglene.

Kan sagtens fryses (uden glasur) eller lunes dagen efter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar