lørdag den 28. september 2013

chokoladeboller perfekte når man skal synde lidt...:-)

dagens første bagværk, så ved jeg helt sikkert jeg har 2 drenge der bliver glade og kaster sig over en lun bolle, fyldt med chokolade, græskar og solsikkekerner.

En utrolig lækker blød og langtidsholdbar bolle, smager også dagen efter, og de kan sagtens fryses. vælg god chokolade, af den kraftige slags, må godt have et godt højt kakaoindhold, tjek det er ægte chokolade med masser af kakaosmør og ingen vegetabilsk olie.
Så kan man ikke gå glat i byen.
Den er perfekt til fødselsdagsbordet, søndagsbordet, en ekstra gotte i mapakken, og bollerne kan også formes ligges i køleskabet med et viskestykke over og koldhæve til næste dag, de skal bare have lov til og hæve til min. dobbelt størrelse før de bliver bagt.




Chokoladeboller

400 g. hvedemel
100 g. grahamsmel
1 æg.
15 g. groft salt
25 g. akaciehonning
50 g.  grovhakket god hvid chokolade
50 g. grovhakket god mørk chokolade
25 g. græskarkerner
25 g. solsikkekerner
65 g. gær
25 g. 1/4 dl)  koldpresset rapsolie
2-2½ dl. koldt vand




fremgangsmåde:

opløs gæren i 1 dl. vand, tilsæt resten af ingredienserne på nær vandet, som æltes i lidt efter lidt indtil dejen har en lidt klistret konsistens, dejen skal være lidt blød. Dejen æltes i 5-6 min, til den er fin og glat.

dejen ligges til hævning et lunt sted i 45 min. Bollerne vejes af på 75 g. og ligges på en bageplade med bagepapir, de skal ikke æltes runde eller formes bare ligges direkte på bagepladen, bollerne stilles et lunt sted indtil de har hævet til dobbelt størrelse.
Bollerne bages i en forvarmet ovn 200 grader (varmluft) i 7-10 min. de skal bare lige være lysebrune.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar